Automatische incasso mislukt
Het kan voorkomen dat een automatische incasso niet slaagt. Er zijn de volgende mogelijke oorzaken:
Geen/ onvoldoende saldo (MS03/ AM04)
Wanneer er geen of onvoldoende saldo op de rekening van je klanten staat, geeft de bank een foutcode mee MS03 of AM04. Bij deze foutcodes start Jortt zelf na 4 dagen een tweede en na weer 4 dagen derde poging om het geld te incasseren.
Lukt de incasso na drie pogingen nog niet, stuurt Jortt een notificatie naar je klant met het verzoek de factuur zelf over te maken of te betalen met iDEAL.
Volgende facturen worden nog wel verstuurd met de betaalmethode automatische incasso.
Andere foutcode automatische incasso
Behalve geen saldo zijn er nog meer foutcodes (de zogenaamde reasoncode). Wanneer dit gebeurt zet Jortt een taak voor je klaar bij ‘Nog te doen’. Jortt stopt hier het huidige incassotraject en stuurt Jortt een notificatie naar je klant met het verzoek de factuur zelf over te maken of te betalen met iDEAL.
Veel voorkomende fout/ reasoncodes:
AC01 - IBAN onjuist of niet bekend - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
AC04 - Rekeninghouder heeft rekening gesloten - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
AC06 - Rekening is geblokkeerd voor incasso - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
MD01 - Ongeldig mandaat - Verstuur een nieuwe SEPA-machtiging.
MD06 - Stornering - Neem contact op met de klant.
MD07 - Klant is overleden - Stuur een bos condoleance bloemen naar de nabestaanden.
MS02 - Transactie geweigerd - Neem contact op met de klant.
SL01 - Geweigerd door debit bank - Neem contact op met de klant.
Volgende facturen worden nog wel verstuurd met de betaalmethode automatische incasso. Je moet dus zelf actie ondernemen. Stuur of een nieuwe SEPA machtiging of verander de betaalmethode van de klant.