Wanneer is een offerte goed? Natuurlijk weet je dat achteraf wanneer de klant je de opdracht heeft gegeven. Maar hoe zorg je ervoor dat je offerte meer kans maakt bij je klant? Met deze praktische tips krijg je meer opdrachten uit je offertes.
- Denk vanuit de oplossing Een klant heeft een probleem en jij bent de oplossing. Beschrijf duidelijk welk voordeel de klant heeft als hij voor jouw oplossing kiest. Stel dan ook in het verkoopgesprek vragen over wat het huidige probleem is en waarom je klant zoekt naar verandering. Hoe je dat gaat oplossen is jouw 'magic sauce'.
- Wat als je klant niets doet Een verkoopgesprek voer je om je klant te helpen de juiste beslissing te nemen. Niets doen is vaak ook een oplossing (en in de gedachte van de klant vaak de goedkoopste). Bespreek dan ook altijd wat de gevolgen zijn van niets doen en waarom dat ook geld kost. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het dit jaar niet schilderen van de kozijnen volgend jaar 30% extra kosten met zich meebrengen omdat dan het hout dan verrot is.
- Spreek de taal van je klant Klanten begrijpen jouw vaktaal niet. Wat jij gewone taal vindt, bijvoorbeeld: 'Wij gebruiken altijd SU2 verf, dat is pas kwaliteit', is voor de klant abracadabra. Beschrijf de voordelen voor de klant: 'Wij gebruiken alleen Sigma verf met 10 jaar garantie, dan weet u zeker dat het schilderwerk voor 10 jaar goed blijft.'
- Zorg dat je weet waarom een klant iets wil Klanten geven vaak aan hoe zie iets willen. Vraag altijd verder: 'Waarom wil je dat en wat wil je daarmee bereiken?' Klanten zijn vaak goed voorbereid en hebben op Google gekeken wat de oplossing is. Maar jij bent de specialist, niet Google! Vraag dus door. Je komt zo waarschijnlijk met een andere oplossing dan je concurrenten en dan gaat de offerte over meer dan alleen de prijs.
- Presenteer je oplossing kort en krachtig Albert Einstein zei al: 'Als je het niet eenvoudig uit kan leggen, begrijp je het niet goed genoeg.' Zorg dat het resultaat van je oplossing door een kind te begrijpen is. Dat jij daar heel complex en heel veel werk voor doet is jouw probleem, niet die van de klant.
- Stel duidelijke data Vraag een klant in het begin wat zijn gewenste tijdlijn is. Speel hier op in het verkoopgesprek: 'Als je in september in de nieuwe serre wilt zitten, dan moeten we in april de bouwtekeningen af hebben. Het is dan belangrijk dat de offerte in maart is getekend, zodat we op tijd van start kunnen.' Je helpt de klant de keuze maken en kan ook aangeven waarom je dat doet: 'Als we in april geen bouwtekeningen hebben, komen deze in de vakantieperiode aan op het gemeentehuis. Daar duurt de aanvraag dan 6 weken langer. We kunnen dan pas in de herfst bouwen en dan hebben we meer risico op vertraging door regen en dus meer kosten.'
- Check de offerte Loop altijd een laatste keer door de offerte, of beter nog, laat ook een ander dit doen. Doe je het zelf, laat de offerte dan eerst een paar uurtjes liggen en print deze uit. Zo vallen fouten beter op.
- Het venijn zit in het eind
Vragen om een opdracht is voor veel ondernemers moeilijk. Toch is het belangrijk. Schrijf een offerte altijd met vertrouwen dat jij de persoon bent die de opdracht uit gaat voeren en niet als 'één van de mogelijke oplossingen'. Geef aan dat je opvolging aan de offerte geeft en wanneer je dat doet: 'Ik bel u dinsdag in de ochtend zodat wij uw vragen kunnen beantwoorden.'
Sluit uiteindelijk af met een pakkende zin, waarin je de kant al de toekomstige situatie plaatst. En belangrijk: blijf leren. Probeer bij nieuwe offertes steeds weer wat nieuws uit. Zo krijg je uiteindelijk de ideale offerte.
Offertes maken
Professionele offertes maak je met het offerteprogramma Jortt Starter.
Wil je zelf een professionele offerte maken? Ga dan naar: Offerte maken met Jortt Starter.