Bedrijfspand op balans en afschrijven

Je eigen bedrijfspand

Koop jij een bedrijfspand, dan moet je een splitsing maken tussen de waarde van de grond en de waarde van het pand. Voor beiden maak je een apart bedrijfsmiddel aan.

Normaal schrijf je een bedrijfsmiddel af, maar omdat een bedrijfspand meestal in waarde toeneemt, adviseren we je om niet af te schrijven. Wil je wel afschrijven dan geef je de restwaarde (de huidige woz waarde) op. Jortt schrijft dan af tot de restwaarde is bereikt.

Op grond mag je niet afschrijven en in Jortt kan dat dus ook niet.

Bedrijfspand op de balans zetten bij aanschaf

.

De aanschafwaarde van het pand is de koopsom van het pand, inclusief de aankoopkosten (bijvoorbeeld notariskosten / makelaarskosten / overdrachtsbelasting) en exclusief de waarde van de grond. Ben je btw plichtig dan kun je de btw aftrekken.

Je zet het het bedrijfspand met een Bedrijfsmiddelenboeking op je balans:

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Bedrijfsmiddelen en als categorie Bedrijfspand.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Totaalbedrag incl. btw, Datum van aanschaf, Totaal aan btw en eventueel Restwaarde in.
  5. Vink Ingebruikname datum aan wanneer deze anders is dan de factuurdatum en geef de datum op.
  6. We adviseren je om Automatisch afschrijven uit te vinken, Jortt vult dan zelf de restwaarde in. Wil je wel afschrijven dan moet je ook de restwaarde van het bedrijfspand opgeven en de gebruiksduur opgeven. Deze is tussen de 30 en 50 jaar.
  7. Voeg de inkoopbon toe.
  8. Klik op Opslaan.
  9. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  10. Klik op de lening waarmee het pand is betaald of kies een andere betaalmethode.

Grond op de balans zetten bij aanschaf

.
  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Bedrijfsmiddelen en als categorie Grond.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Totaalbedrag incl. btw, Datum van aanschafen Totaal aan btw als je btw plichtig bent.
  5. Voeg de inkoopbon toe.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  8. Klik op de lening waarmee de grond is betaald of kies een andere betaalmethode.

Beginbalans voor bedrijfspand

.
  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Bedrijfsmiddelen en als categorie Bedrijfspand.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Totaalbedrag excl btw, Datum van aanschaf, bijTotaal aan btw vul je 0 in en eventueelRestwaarde in.
  5. Vink Ingebruikname datum aan wanneer deze anders is dan de factuurdatum en geef de datum op.
  6. We adviseren je om Automatisch afschrijven uit te vinken, Jortt vult dan zelf de restwaarde in. Wil je wel afschrijven dan moet je ook de restwaarde van het bedrijfspand opgeven en de gebruiksduur opgeven. Deze is tussen de 30 en 50 jaar.
  7. Klik op Opslaan.
  8. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  9. Klik op de lening waarmee het pand is betaald of kies Overige reserve wanneer er geen lening is.

Beginbalans voor grond

.
  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boeking soort Bedrijfsmiddelen en als categorie Grond.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Totaalbedrag excl. btw, Datum van aanschafen bijTotaal aan btw vul je 0 in.
  5. Voeg de inkoopbon toe.
  6. Klik op Opslaan.
  7. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  8. Klik op de lening waarmee de grond is betaald of klik op Overige reserve wanneer er geen lening is.

Kies je ervoor om af te schrijven op je bedrijfspand, houd er dan rekening mee dat de waarde van je pand in je boekhouding steeds minder wordt. In werkelijkheid zal de waarde en de WOZ waarde jaarlijks stijgen. Ga je je bedrijfspand verkopen, dan krijg je in dat jaar een hoge boekwinst waar je belasting over moet betalen. Als de werkelijke waarde van je pand hoger is dan de waarde die in je boekhouding staat, is je bedrijf op papier minder waard. Dit kan nadelig zijn voor het aanvragen van een financiering. Het kan dus voordelig zijn om het bedrijfspand tegen de aanschafwaarde op de balans te laten staan en er dus niet op af te schrijven.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.