De (begin)-balans in Jortt
Maak een beginbalans
Wanneer je begint met het bijhouden van je boekhouding in Jortt dan kan het zijn dat er nog bedragen op je balans gezet moeten worden die komen uit je oude boekhouding. Bijvoorbeeld geld wat je nog van je klanten moet ontvangen, btw die je nog terug krijgt vanuit de vorige periode of bedrijfsmiddelen die nog waarde hebben. Deze bedragen vind je op de eindbalans van je oude boekhouding. Begin je op 1 januari 2024 dan gebruik je de cijfers van de eindbalans december 2023.
Jortt werkt met een fiscale jaarrekening. Gebruik de fiscale jaarrekening van je boekhouder of vorige pakket om de beginbalans in Jortt te zetten.
Bij Jortt kun je elk moment in het jaar beginnen met je administratie en hoef je niet als eerste je beginbalans in te voeren. De beginbalans boekingen kun je later in het jaar nog toegvoegen. Voeg ze toe voor je je jaarrekening maakt of aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting gaat doen.
Beste manier om de beginbalans te maken
Wanneer je aan de slag gaat met de beginbalans, ga dan als volgt te werk:
- Koppel je bankrekening(en) aan Jortt en Jortt neemt automatisch het banksaldo mee voor de beginbalans. Kies als begindatum januari van het jaar dat je wilt beginnen.
- Verwerk de bij- en afschrijvingen bij Nog te doen. Zet bij betaalde of ontvangen bedragen in januari, van facturen uit december, de factuur- leverdatum op december van het voorgaande jaar. Hiermee maakt Jortt de beginbalans van de overlopende posten.
- Controleer eerst of er posten ontbreken aan de Bezittingen kant (links). Vul deze posten aan volgens onderstaande uitleg.
- Controleer dan of er posten ontbreken bij de Schulden (rechtsonderin). Vul deze posten aan volgens onderstaande uitleg.
- Het resultaat van je bezittingen en schulden is het eigen vermogen. Deze beredeneert Jortt zelf en voer je dus niet in. Dit is de controlepost.
Wat heb je nodig om je beginbalans te kunnen maken
Had je vorig jaar een boekhouder en ga je nu zelf je boekhouding doen? Vraag dan onderstaande gegevens op bij je boekhouder voordat je begint:
- De jaarrekening van het voorgaande jaar
- Een specificatie van de bedrijfsmiddelen (materiële vaste activa staat)
- Een specificatie van de openstaande facturen van je klanten (debiteurenlijst)
- Een specificatie van de openstaande facturen van je leveranciers (crediteurenlijst)
- Een specificatie van het btw-saldo (btw-rondrekening)
- Een specificatie van de overige vorderingen (overlopende activa)
- Een specificatie van de overige schulden (overlopende passiva)
Beginbalans per post uitgewerkt
Hieronder worden een aantal veel voorkomende beginbalans posten als voorbeeld uitgewerkt.
- Maak een beginbalans voor de Kas (contanten).
- Maak een beginbalans voor de bank.
- Maak een beginbalans voor een spaarrekening.
- Maak een beginbalans voor Paypal of een Overige rekening.
- Maak een beginbalans voor te betalen of te ontvangen btw.
- Maak een beginbalans voor openstaande facturen van je klanten.
- Maak een beginbalans voor de openstaande facturen van je leveranciers.
- Maak een beginbalans voor de te betalen loonbelasting.
- Maak een beginbalans voor nettoloon.
- Maak een beginbalans te betalen pensioenpremie.
- Maak een beginbalans voor je leningen.
- Maak een beginbalans voor rekening-courant.
- Maak een beginbalans voor een deelneming.
- Maak een beginbalans voor kruisposten.
- Maak een beginbalans voor afschrijvingen op je bedrijfsmiddelen.
- Maak een beginbalans voor een voorziening.
- Maak een beginbalans voor je voorraad.
- Maak een beginbalans voor andere posten in de boekhouding.
- Maak een beginbalans de overlopende kosten voor boekhouder of accountant.
- Maak een beginbalans voor je nieuwe bedrijf.