Boekhouding
Een boekhouding voeren is het bijhouden van de in een onderneming verkregen ontvangsten en gedane uitgaven. Daaruit resulteert het bedrijfsresultaat. De doelen hiervan zijn onder andere:
- Inzicht te krijgen in de winsten en verliezen.
- Inzicht hebben en te houden in de financiƫle positie van het bedrijf.
- Verantwoording kunnen afleggen over het gevoerde financiƫle beleid.
Categorieƫn (vroeger grootboeken) voor een boekhouding
De boekhouding krijgt vorm door middel van categorieƫn. Categorieƫn zijn onderverdelingen van kosten. Er zijn vele variaties van categorieƫn schema's. Maar voor de verantwoording aan de Belastingdienst zijn enkel de volgende categorieƫn van toepassing:
- Opbrengsten
- Inkoopkosten
- Kosten uitbesteed werk
- Lonen en salarissen
- Sociale lasten
- Pensioenlasten
- Afschrijvingen
- Auto- en transportkosten
- Huisvestingskosten
- Onderhoud van bedrijfsmiddelen
- Verkoopkosten
- Andere kosten
Een uitgebreider categorieƫnschema is dus niet nodig en kan zelfs alleen maar voor verwarring zorgen. Natuurlijk kan het handig zijn onder deze hoofdposten subcategorieƫn aan te maken.
De categorieƫn worden op hun beurt gebruikt om de jaarstukken te maken, de jaarrekening. Een jaarrekening bestaat uit:
- de balans
- de winst-en-verliesrekening
- De jaarrekening
- de kvk jaarrekening
Online Boekhoudprogramma
De boekhouding moet digitaal worden gevoerd, bij voorkeur in een online boekhoudprogramma. Hierin worden facturen (zowel inkoop- als verkoopfacturen) geboekt, bankafschriften (MT940 bestanden) verwerkt, en allerlei andere boekingen gedaan (hierbij valt te denken aan de salarisverwerking, of de afschrijvingen verwerken). Naast de gewone categorieƫnadministratie kan je met boekhoudprogramma Jortt volledig automatisch een balans, resultatenrekening en de jaarrekening vervaardigen.