Hoe boek je invoerrechten/ inklaringskosten?
Wanneer je iets buiten de EU bestelt kun je geconfronteerd worden met invoerrechten. Invoerrechten worden vaak door PostNL, Fedex, DHL of TNT verrekend bij het afleveren van de bestelde goederen. Je krijgt dan een factuur waarop de invoerrechten staan, eventuele afhandelingskosten en daarnaast een groot bedrag aan btw.
Deze termen worden vaak gebruikt in internationale handel om de heffingen te beschrijven die op geïmporteerde goederen worden toegepast: Invoerrechten, Inklaringskosten, Douanerechten, Importheffingen, Invoerheffingen, Invoerbelastingen, Importtarieven, Grensheffingen, Accijnzen op invoer of Douanebelastingen genoemd.
De factuur bestaat vaak uit drie kosten:
- invoerrechten
- btw bij invoer
- afhandelingskosten
In dit voorbeeld hebben wij een factuur van € 272,61 ontvangen. Van dit bedrag is de btw bij invoer € 206,09. DHL rekent over de afhandelingskosten van € 17,55 ook nog € 3,05 aan btw. Totaal moet je met deze factuur dus € 206,09 + € 3,05 = € 209,14 aan btw betalen.
De boeking van invoerrechten gaat als volgt:
- Ga naar links in het hoofdmenu.
- Selecteer bij Bij- en afschrijvingen de juiste rekening.
- Klik op de Afschrijving van de betaling van invoerrechten.
- Klik op in de geopende Afschrijving. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
- Kies als boeking soort Kosten en als categorie Inkoop.
- Het bedrag inclusief btw is 272,61. De btw is 209,14.
- Voeg de bon toe.
- Klik op .
Jortt weet nu dat van het totaal betaalde bedrag € 209,14 btw is.
Deze btw vind je terug in de btw-aangifte bij 5b Voorbelasting.
- Opbrengsten
- Kosten
- Bedrijfsmiddel
- Balans