Automatische incasso's
Het rapport Automatische incasso’s geeft een overzicht van alle automatische incasso’s. Per automatische incasso zie je welke factuur het betreft en op welke datum de incasso of poging tot incasso heeft plaatsgevonden en eventuele foutmeldingen. Je kunt hier een automatische incasso ook (in bulk) opnieuw starten. Met het filter kun je de automatische incasso’s per status selecteren.
Filter
Aan het bolletje voor het controlepunt zie je wat de status van de automatische incasso is en of je actie moet ondernemen:
- : ingepland
- : in afwachting
- : mislukt
- : reeds betaald
- : succesvol
Selecteer welke incasso’s je wilt zien:
- Klik op Filter.
- Vink aan welke status(sen) je wil zien.
Ingepland
De facturen worden voor de automatische incasso doorgezet naar Mollie die de incasso gaan uitvoeren. Ingepland laat de datum zien waarop de incasso door Mollie uitgevoerd gaat worden.
In afwachting
Zijn de facturen doorgezet naar Mollie dan duurt het nog drie dagen voor de daadwerkelijke automatische incasso plaatsvindt. Gedurende deze drie dagen is de status In afwachting. Mollie voert de incasso uit, mocht dit niet lukken dan probeert Mollie het nog maximaal twee keer. We geven aan hoe vaak er een poging tot incasso is gedaan.
Mislukt
Lukt het niet om binnen drie pogingen het geld met de automatische incasso te innen, dan komt de factuur op mislukt te staan. Ook wanneer de incasso om een definitieve reden niet uitgevoerd kan worden, de incassomachtiging is bijvoorbeeld ingetrokken of de klant is overleden, komt de factuur op mislukt te staan. De datum geeft aan wanneer de laatste incassopoging is geweest en bij reden zie je waarom de incasso is mislukt. Zie overzicht van codes. Jortt stuurt automatisch een factuur met iDeallink naar de klant, waarmee de klant de factuur zelf kan betalen. Bekijk waarom de incasso mislukt is. Indien een incasso definitief is mislukt, zal Jortt een nieuwe Sepa-machtiging sturen naar je klant, zodat de toekomstige facturen weer wel met automatische incasso geind kunnen worden.
Reeds betaald
Is een factuur al betaald voor de automatische incasso naar Mollie doorgezet wordt, dan krijgt de automatische incasso de status Reeds betaald en stopt de automatische incasso voor deze factuur. Een factuur kan bijvoorbeeld gecrediteerd worden of door de klant zelf betaald worden.
Succesvol
Is de incasso gelukt dan krijgt de factuur de status succesvol en laten we deze factuur niet meer in het overzicht zien. Wil je weten welke incasso’s gelukt zijn, dan kun je het filter activeren via Filter.
Opnieuw proberen
Is de automatische incasso mislukt, dan kun je het automatische incasso proces zelf opnieuw opstarten:
- Zet een vinkje in het vakje voor een automatische incasso.
- Kies bovenaan het paneel voor Opnieuw proberen.
- De automatische incasso wordt weer opnieuw Ingepland.