Een bedrijfsmiddel is iets dat je gekocht hebt om zelf te gaan gebruiken en niet om door te verkopen aan je klant. Je gebruikt dit bedrijfsmiddel om producten te maken of je diensten te verlenen. Bij bedrijfsmiddelen moet je denken aan computers, machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris, kantoormeubelen e.d.. Maar ook goodwill of vergunningen zijn bedrijfsmiddelen.
Op een bedrijfsmiddel, met een aankoopprijs van meer dan € 450 exclusief btw, moet van de Belastingdienst worden afgeschreven. Dit betekent dat de kosten van het bedrijfsmiddel niet in één keer van de winst afgetrokken mogen worden, maar dat dit verspreid wordt over het aantal jaar dat een bedrijfsmiddel wordt gebruikt. Een bedrijfsmiddel staat als bezitting van je bedrijf op de balans.
Een bedrijfsmiddel, met een aankoopprijs van minder dan € 450 exclusief btw, boek je direct als kosten.
De Belastingdienst gaat ervan uit dat meerdere aankopen die redelijkerwijs bij elkaar horen, zoals een computer, beeldscherm, toetsenbord en muis, als één bedrijfsmiddel worden geboekt. Ook als deze in meerdere aankopen zijn gedaan. Je kunt meerdere betalingen koppelen aan één bedrijfsmiddel. Op deze manier vallen ook de accessoires onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en levert meestal een voordeel op voor de ondernemer.
Neem je (bij de start) inventaris over van een ander bedrijf, bijvoorbeeld tafels, stoelen, magazijnstellingen, toonbanken etc dan maak je hiervoor een bedrijfsmiddel aan in Jortt op Inventaris, kantoor-, magazijninrichting en ga je afschrijven op deze aankoop. Voor jou is dit een nieuwe aanschaf en omdat je meer dan € 450 exclusief btw betaalt, moet je hier over afschrijven. Koop je spullen die je zelf weer gaat verkopen dan boek je dit als inkoopkosten.
In boekhoudprogramma Jortt boek je de aanschaf van het bedrijfsmiddel in als Bedrijfsmiddel boeking. De waarde van het bedrijfsmiddel wordt op de balans gezet. De afschrijvingen komen automatisch als kosten in de winst-en-verliesrekening. De betaalde btw komt in je btw-aangifte. De aanschaf wordt ook meegenomen in het KIA-rapport (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) wanneer de investering daarvoor in aanmerking komt.
In de rest van deze uitleg wordt de aanschaf van een computer als voorbeeld gebruikt. Maak een bedrijfsmiddelen boeking voor de aanschaf van de computer:
Vul de velden in:
Omschrijving: Geef een duidelijke omschrijving op waaraan je het bedrijfsmiddel makkelijk kunt herkennen.
Restwaarde: De waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben aan het eind van de vermoedelijke gebruiksduur. Probeer een reële waarde te bepalen. Voor ICT-apparatuur (computers, telefoon, etc) zal de waarde € 0 zijn na de vermoedelijke gebruiksduur. Auto’s hebben na een aantal jaar nog een aanzienlijke waarde.
Vermoedelijke gebruiksduur: Je mag niet meer dan 20% van de waarde per jaar afschrijven. Een vermoedelijke gebruiksduur van 5 jaar is het meest gebruikt. Voor goodwill, verbouwingen en een bedrijfspand zijn er bijzondere afschrijftermijnen.
Het bedrijfsmiddel wordt nu automatisch afgeschreven tot de restwaarde, in dit geval € 0. De waarde van het bedrijfsmiddel wordt bij Bedrijfsmiddelen op de balans gezet.
Omschrijving: | Computer |
---|---|
Aankoopdatum: | Maart 2018 |
Aanschafkosten: | 3000 |
Restwaarde: | 0 |
Vermoedelijke gebruiksduur: | 5 jaar |
In ons voorbeeld van de aanschaf van de computer wordt er € 3000 minder kosten geboekt en de waarde van de computer (€ 3000) wordt op de balans gezet.
Jortt zal nu de afschrijving per maand berekenen en deze automatisch in de boekhouding verwerken. Elk maand worden alle opgevoerde bedrijfsmiddelen op een juiste manier in de winst-en-verliesrekening en balans verwerkt. Wanneer je een bedrijfsmiddel hebt opgevoerd heb je er verder geen omkijken meer naar.
In ons voorbeeld van de aanschaf van de computer worden er elke maand € 50 afschrijfkosten geboekt (€ 3000 / 5 jaar / 12 maanden) en wordt op de balans de waarde van de computer elke maand € 50 minder. De afschrijvingskosten worden geboekt op Afschrijvingen | Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen | Automatische afschrijvingen.
Als startende ondernemer (eerste 3 jaar) mag je willekeurig afschrijven. Dit betekent dat je meer dan de standaard afschrijving (20%) afschrijft. In de praktijk wordt vaak het hele bedrijfsmiddel in één keer afgeschreven. Dit kan voordelig zijn omdat hierdoor je winst lager uitkomt en je daardoor minder inkomstenbelasting betaalt.
Je mag alleen een bedrijfsmiddel versneld afschrijven:
Het is belangrijk dat je altijd het bedrijfsmiddel aanmaakt, ook als je het in één keer wil afschrijven. Jortt houdt namelijk voor je bij welke willekeurige afschrijvingen er zijn gedaan en zet deze voor je in de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting.
Voordat je willekeurig kan afschrijven, maak je eerst het bedrijfsmiddel aan.
Het willekeurig afschrijven naar € 0 wordt door Jortt op een boekhoudkundig correcte manier verwerkt in je balans en winst-en-verliesrekening. Het bedrijfsmiddel wordt op de balans € 0 waard en in de winst- en verlies wordt de resterende waarde van het bedrijfsmiddel als kosten geboekt op Afschrijvingen | Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen | Willekeurige afschrijvingen.
Je kan ook een deel van het bedrijfsmiddel willekeurig afschrijven (meestal wordt er in één keer afgeschreven).
Het bedrijfsmiddel wordt op de balans minder waard en in de winst- en verlies wordt de willekeurige afschrijving als kosten geboekt op Afschrijvingen | Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen | Willekeurige afschrijvingen.
Bedrijfsmiddelen kunnen in één keer hun waarde verliezen door diefstal of verlies. Ook kan het bedrijfsmiddel defect gaan. Dit verlies van waarde moet je in je boekhouding verwerken.
Deze afschrijving naar € 0 wordt door Jortt boekhoudkundig verwerkt in je balans en winst-en-verliesrekening. Het bedrijfsmiddel wordt op de balans € 0 waard en in de winst-en-verliesrekening wordt de resterende waarde van het bedrijfsmiddel als kosten geboekt op Afschrijvingen | Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen | Afschrijvingen door diefstal, verlies of defect.
Voor de Belastingdienst valt alles wat als één gebruikt wordt onder één bedrijfsmiddel. Hierdoor kunnen ook losse aankopen, zoals een computer, toetsenbord en monitor, of bedrijfsmiddelen die over een lange termijn worden geleverd, zoals een verbouwing, worden meegenomen in de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Ook als een van de facturen onder de € 450 is.
Volg deze stappen om meerdere betalingen toe te voegen aan één bedrijfsmiddel:
Je kunt hierna meerdere betalingen koppelen aan deze boeking, totdat het totaalbedrag van de boeking is betaald.
Als het totaal van de betalingen afwijkt van het origineel opgegeven bedrag, kun je dit bedrag in Bedrijfsmiddel-boeking aanpassen.
Krijg je geld terug voor een bedrijfsmiddel dat je hebt aangeschaft? Wanneer je het gehele bedrag terug krijgt dan verwijder je de boeking van het bedrijfsmiddel. De betaling en het geld dat je terug krijgt boek je allebei vanuit de banktransactie op Balans > Kruisposten.
Krijg je een deel van het geld terug dan pas je de bedrijfsmiddelen boeking aan:
Omdat je niet de gehele betaling hebt gebruikt, staat bij Nog te doen nog een deel van de betaling aan de leverancier open. Ook de bijschrijving van het geld dat je terug hebt gekregen staat hier. Je boekt dit als volgt:
Als je wil weten wat de huidige waarde van je bedrijfsmiddelen is of een overzicht van je bedrijfsmiddelen wil zien, dan ga je naar Rapporten > Bedrijfsmiddelen in het hoofdmenu. Hier wordt een lijst weergegeven met al je bedrijfsmiddelen en de huidige waarde ervan. Ook het totaal van de waarde staat onder aan de lijst. Klik op een bedrijfsmiddel om te zien hoeveel er per jaar wordt afgeschreven en wat de waarde is op 31 december. Ook worden hier de eventuele willekeurige afschrijvingen en afschrijvingen door diefstal, verlies of defect getoond.
Jortt kent de volgende categorieën van bedrijfsmiddelen:
Als je een bedrijf koopt, dan moet eerst worden vastgesteld wat de waarde is van dat bedrijf. Verkoopt het bedrijf een uniek product, dan is de kans groot dat de verkopende partij een hogere prijs bedingt dan wat de onderneming op papier waard is. Deze meerwaarde heet goodwill. Over dit bedrag mag je geen investeringsaftrek claimen.
Het is niet gemakkelijk om te bepalen of softwarekosten worden gezien als een bedrijfsmiddel. Een éénmalige betaling voor de software zou kunnen betekenen dat het om een bedrijfsmiddel gaat. Een jaarlijkse terugkerende betaling neigt meer naar de huur van software. Een belangrijk punt is of je als ondernemer ook het eigendom of het exploitatierecht hebt op de software. Is dat het geval, dan zal sprake zijn van een bedrijfsmiddel en mag je investeringsaftrek claimen over de aanschafwaarde. Als je twijfelt is het handig om dit af te stemmen met de Belastingdienst.
Als je als bedrijf zelf een product ontwikkelt, dan moet je, onder bepaalde voorwaarden, een bedrijfsmiddel aanmaken voor de ontwikkelingskosten. Heb je een WBSO (Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk) subsidie ontvangen? Dan moet je deze subsidie eerst verrekenen met de kosten. Voor het restbedrag maak je een bedrijfsmiddel aan. Over dit bedrag mag je vervolgens investeringsaftrek claimen. Als je twijfelt is het handig om dit af te stemmen met de Belastingdienst.
Heeft jouw bedrijf iets uitgevonden waarvan je niet wil dat iemand het gebruikt of kopieert? Dan kun je onder voorwaarden een exclusief eigendomsrecht aanvragen. Het waarderen van dergelijke rechten is niet eenvoudig en er is weinig jurisprudentie over te vinden. Heb je de waarde kunnen (laten) bepalen? Dan mag je over dit bedrag in beginsel investeringsaftrek claimen.
Onder overige niet fysieke bedrijfsmiddelen valt bijvoorbeeld de investering in een website. Je kunt onder voorwaarden investeringsaftrek claimen voor de kosten van je website. Je moet dan wel eigenaar zijn van de website en de website moet zijn bedoeld om omzet te genereren. Alleen de vermelding van je naam, adres en telefoonnummer is niet voldoende.
Als jouw bedrijf een pand koopt wat je volledig voor je eigen onderneming gebruikt, dan mag je over de aanschafkosten investeringsaftrek claimen. Gebruik je het pand niet volledig voor je eigen bedrijf, dan mag je alleen investeringsaftrek claimen over het deel wat je zelf in gebruik neemt. Voor de grond maak je een apart bedrijfsmiddel aan.
Meer over Bedrijfspand op balans en afschrijven.
Onder bepaalde voorwaarden kan je er als ondernemer voor kiezen om je woning aan te merken als ondernemersvermogen. Over de aankoop van een privéwoning mag je geen investeringsaftrek claimen.
Een investering in (een gebruiksrecht) van grond is uitgesloten van investeringsaftrek. Koop jij een bedrijfspand, dan moet je een splitsing maken tussen de waarde van de grond en de waarde van het pand.
Meer over Bedrijfspand op balans en afschrijven.
Machines en installaties worden gebruikt om bedrijfsprocessen of werkzaamheden te automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een verpakkingsmachine of een machine die onderdelen produceert of monteert. Dit soort machines vind je veelal terug in een bedrijfshal. Over de investering kun je investeringsaftrek claimen.
Koop jij op naam van jouw bedrijf een personenauto voor jezelf of voor één van je medewerkers, dan kun je over deze investering geen investeringsaftrek claimen. Met een personenauto wordt bedoeld een auto die niet bestemd is voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s (bijvoorbeeld een elektrische auto met zonnepanelen) kun je wel een milieu-investeringsaftrek krijgen. Als dit op jouw auto van toepassing is, kies dan de categorie Milieu-investering (MIA).
Als jij een hond aanschaft die uitsluitend is bedoeld als beveiliging voor je bedrijf én de aanschafwaarde is meer dan € 450,00 exclusief btw, dan dient de hond te worden aangemerkt als bedrijfsmiddel. Ook een paard zou je in specifieke situaties als bedrijfsmiddel kunnen aanmerken. Je mag over de aanschaf van dieren geen investeringsaftrek claimen.
Bedrijfsmiddelen die voor ten minste 70% zijn bestemd voor de verhuur zijn uitgesloten van investeringsaftrek. Je kunt denken aan de verhuur van speciaal gereedschap, geluidsapparatuur of dergelijke.
Voor bedrijfsmiddelen die in het buitenland worden gebruikt heb je geen recht op investeringsaftrek.
Heb jij privé een laptop gekocht die je later inbrengt in je onderneming? Dan voeg je de laptop, mits het aankoopbedrag hoger is dan € 450 exclusief btw is, toe als bedrijfsmiddel. Je mag geen investeringsaftrek claimen over de aanschaf, omdat deze in eerste instantie niet gedaan is voor je bedrijf.
Investeer je in milieuvriendelijke technieken? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de MIA. Naast dat je investering moet voldoen aan een aantal voorwaarden, moet je de aankoop melden bij het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Als de aanvraag is goedgekeurd mag je de MIA toepassen. Op een bedrijfsmiddel waarvoor de MIA van toepassing is mag je ook de VAMIL regeling toepassen (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen). Let op: Naast de MIA kun je ook nog recht hebben op investeringsaftrek.
Lees meer over de voorwaarden voor de MIA.
Investeer je in energiezuinige bedrijfsmiddelen en duurzame energietechnieken? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de EIA. Naast dat je investering moet voldoen aan een aantal voorwaarden, moet je de aankoop melden bij het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Als de aanvraag is goedgekeurd mag je de EIA toepassen.
Lees meer over de voorwaarden voor de EIA.
Is een vervoermiddel bestemd voor beroepsvervoer, dan mag je over de aanschafwaarde investeringsaftrek claimen.
Voor een gewone en een elektrische fiets kun je investeringsaftrek claimen. Voldoet de elektrische fiets aan specifieke kenmerken, dan kom je in aanmerking voor de MIA. In dat laatste geval moet je je bedrijfsmiddel aanmaken onder de categorie Milieu-investering.
Koop jij een computer, telefoon, of server, dan komen deze investeringen in aanmerking voor investeringsaftrek.
Investeringen in bureaus, kasten of stellingen komen in aanmerking voor investeringsaftrek.
Onder deze post valt alles wat niet onder de andere posten valt :-), zoals bijvoorbeeld verbouwingskosten.
Om een bedrijfsmiddel af te schrijven moet je een afschrijftermijn bepalen. De Belastingdienst zegt hierover:
In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
In de praktijk wordt er voor gekozen om bedrijfsmiddelen in 5 jaar af te schrijven (maximaal 20% per jaar). Er zijn echter een paar uitzonderingen waarbij is bepaald dat er over een langere termijn afgeschreven moet worden:
Andere woorden voor een bedrijfsmiddel zijn: activa, vaste activa, investeren, investering, inventaris, bedrijfsmiddelen, afschrijven, afschrijving.
De regels voor afschrijvingen zijn vastgelegd in de Wet inkomstenbelasting 2001, met name in artikel 3.30 en artikel 3.31 . Hierin staat hoe bedrijfsmiddelen moeten worden afgeschreven: op basis van de aanschafkosten, de restwaarde en de verwachte economische levensduur.
De jaarlijkse afschrijving is gemaximeerd op 20% (minimale gebruiksduur van 5 jaar), tenzij uitzonderingen gelden, zoals bij willekeurige afschrijving voor duurzame investeringen. Deze regels gelden ook voor vennootschapsbelasting via artikel 8 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969.
Voor een overzicht van alle bedrijfsmiddelen die zijn opgevoerd:
Je krijgt een overzicht van alle bedrijfsmiddelen met de huidige waarde.
Wil je een overzicht van je bedrijfsmiddelen uitprinten of opslaan, dan kun je hiervoor een jaarrekening aanmaken: Jaarrekening maken