Het in twee delen splitsen van een bij- of afschrijving is soms nodig. Bijvoorbeeld een afschrijving waarbij je een deel van een lening hebt afgelost, maar je tegelijkertijd de rente hebt betaald die je moet boeken als kosten.
Stel je hebt een afschrijving van € 937,50 voor aflossing van een lening. In deze afschrijving zit € 250,00 voor de aflossing en € 687,50 aan rentekosten.
Ga naar Nog te doen in het hoofdmenu. Kies de afschrijving die je wilt splitsen, kies
en Maak boeking.boekhoudprogramma Jortt maakt nu een boeking voor je met het hele bedrag van de afschrijving daarin. Dit bedrag staat bij Totaal incl btw. Pas het bedrag aan bij Totaal incl btw naar één deel van de betaling, begin met het deel van de rente. Kies bij Categorie de categorie Kosten | Betaalde rente en bankkosten. Sla deze boeking op.
Op betaalde rente zit meestal geen btw. Wanneer je een jaaroverzicht ontvangt, hoef je de individuele facturen niet aan iedere boeking te koppelen.
Aan de afschrijving is nu één betaling gekoppeld. Het open bedrag staat als 'Nog in te boeken' onder aan de afschrijving. Klik weer op
en Maak boeking. Het resterende bedrag staat nu bij Totaal incl btw. Je boekt nu de aflossing. Kies Balans en als categorie de naam van je lening (De lening maak je aan bij Geldzaken).Er is nu één afschrijving met twee boekingen:
Stel, je hebt een printer gekocht van € 300,- en dat heb je betaald voor € 100,- met privé geld én voor € 200,- met kasgeld.
Dit boek je zo in: