Er zijn veel categorieën waar je op kunt boeken. Maar hoe kies je de juiste? Zijn de kosten van je telefoon Kantoorkosten, Telefoonkosten, Verkoopkosten of Andere kosten?
De Boekhoudbot in Jortt herkent al honderden soorten kosten- en balansboekingen. Onder andere telefoon, internet, gas, water, licht, verzekeringen, rente, bankkosten, online adverteren, openbaar vervoer, parkeren, boetes, verzendkosten, kvk, afvalverwerking en nog heel veel meer. Ook betalingen aan de Belastingdienst, zoals omzetbelasting (btw), loonbelasting, vennootschapsbelasting worden herkend. Dit wordt allemaal al voor je geboekt waardoor je geen fouten kunt maken en een hoop tijd bespaard.
De Belastingdienst verwacht dat je “een deugdelijke administratie voert op een manier die de controlerende belastinginspecteur snel inzicht kan geven”.
Veel administratiekantoren werken met eindeloze lijsten met grootboekrekeningen en kostenplaatsen. Bij voorkeur nog schermend met het Referentie Grootboek Schema (RGS) of het Standard Business Reporting Programma (SBR). Laat je hierdoor niet van de wijs brengen. Dit is niet verplicht en het maakt het doen van je boekhouding eerder ingewikkelder dan overzichtelijker.
De Belastingdienst is steeds meer aan het standaardiseren. Jortt heeft dan ook het categorieën schema overgenomen dat de Belastingdienst gebruikt. Zodat jij aan het eind van het jaar eenvoudig zelf je aangifte inkomstenbelasting of zelf je aangifte vennootschapsbelasting kunt doen.
Maak een boeking door naar Nog te doen te gaan en de bij- of afschrijving te klikken:
Heb je iets niet met je zakelijke bankrekening betaald, maak dan zelf de boeking.
Standaard gebruikt Jortt het categorieën schema van de Belastingdienst. Je kunt aan deze categorieën zelf subcategorieën toevoegen. Boekhoudprogramma Jortt adviseert om het zo simpel mogelijk te houden.
Hieronder vind je een lijst om je te helpen je bij- en afschrijvingen in te delen in een Opbrengsten, Kosten of Balans categorie.
Opbrengsten is wat je verdient met de verkoop van je producten of het verrichten van je diensten. Ook rente die je krijgt op een spaarrekening valt onder opbrengsten.
Facturen die je in Jortt hebt gemaakt, zijn al geboekt als Omzet. Ontvang je geld op je bankrekening, dan koppel je deze ontvangst aan de factuur die je vanuit Jortt naar je klant hebt gestuurd. Je maakt er geen Opbrengsten boeking van.
De opbrengsten die je uit je primaire bedrijfsactiviteit hebt, is omzet. Voor een bakker is dit dus het bakken en verkopen van brood.
Alle omzet waar je geen specifieke omzet categorie voor aangemaakt hebt.
Ontvangen fooi boek je als Diverse omzet zonder btw.
Wanneer een klant je meer betaalt dan je hebt gefactureerd dan is dit een betalingsverschil. Het gaat hierbij om kleine verschillen waarbij jij en de klant niet de moeite nemen dit te verrekenen.
Wanneer je geld verdient met geld dan zijn dit financiële opbrengsten. Meestal is dit ontvangen rente.
De rente die je ontvangt op een spaarrekening van de bank of de rente die je ontvangt op een verstrekte lening.
Overige buitengewone baten zijn opbrengsten of voordelen die niet uit je gewone bedrijfsvoering voortkomen. Dit zijn vaak eenmalige of incidentele opbrengsten. Deze baten kunnen de winst van een bedrijf in een bepaald jaar flink verhogen. Daarom worden ze apart vermeld van de gewone opbrengsten.
Denk aan winst bij verkoop van een bedrijfsmiddel of een uitkering van de verzekering voor een kras op je auto die je niet laat repareren.
Elke onderneming heeft ook kosten. Er zijn maar een paar categorieën waarop je kan boeken: Inkoopkosten, Personeelskosten, Overige kosten en Financiële kosten.
Inkoopkosten zijn alle kosten die je maakt om je product te kunnen maken of je dienst te kunnen leveren. Voor een meubelmaker zijn dit onder andere hout, schroeven/spijkers en verf. Voor een evenementenbureau zijn dit onder andere de huur van een partytent, de inhuur van een dj of inhuur cateringpersoneel en eten/drinken.
Inkoopkosten hebben dus altijd met je hoofdbedrijfsactiviteit te maken. Wanneer je een wijnhandelaar bent, dan is de aanschaf van wijn Inkoopkosten. Wanneer je geen wijnhandelaar bent, dan is deze aanschaf bijvoorbeeld Representatie kosten.
Inkoopkosten worden onderverdeeld in Inkoop en Uitbesteed werk.
De categorie Inkoop gebruik je voor de aanschaf van materialen / grondstoffen / goederen die je gebruikt om je product te maken of je dienst te kunnen leveren. Maar ook de vervoerskosten en accijns over deze grondstoffen vallen in de categorie Inkoop.
De categorie Uitbesteed werk gebruik je voor de inhuur van diensten / werk die je gebruikt om je product te maken of je dienst te kunnen leveren. Voor een meubelmaker is dit bijvoorbeeld het laten spuiten van een kast door een ingehuurde spuiter. Voor een evenementenbureau is dit bijvoorbeeld de inhuur van een dj en cateringpersoneel.
Personeelskosten zijn kosten die je uitgeeft aan personeel dat in dienst is bij jouw bedrijf of personeel dat je inhuurt dat niet direct aan een product of dienst van je bedrijf gekoppeld is.
De categorie Personeelskosten is alleen zichtbaar wanneer je bij Instellingen | Bedrijfsgegevens hebt aangegeven dat je bedrijf personeel heeft.
Dit zijn de bruto loonkosten voor personeel dat direct bij jouw bedrijf in dienst is.
Ben je een eenmanszaak (zzp), vof of maatschap en maak je geld over naar je privérekening dan is dit geen loon maar een privéopname. Deze uitgave boek je als Balans | Mijn privé opname / storting.
De loonbelasting die je hebt betaald over personeel in loondienst.
Betalingen die je doet aan een pensioenfonds voor je personeel.
Heb je een eenmanszaak en doe je een betaling voor je eigen pensioen, dan boek je dit op Privé opname/storting.
Geld dat is overgemaakt aan je fiscale partner als arbeidsbeloning.
Het kan zijn dat je geld ontvangt van de gemeente voor personeel met een arbeidsbeperking of een achterstand op de arbeidsmarkt. Deze ontvangen bedragen boek je in als negatieve kosten op de categorie Ontvangen uitkeringen en subsidies (minder personeelskosten gehad).
Ben je een bv en betaal je managementfee aan je holding? Lees dan Hoe boek ik management fee.
Per jaar mag je een vastgesteld percentage van de loonsom belastingvrij verstrekken aan je werknemers. De uitgaven neem je op in de loonadministratie.
Financiële kosten zijn kosten die je hebt om aan geld te komen, geld te bewaren of om geld uit te geven.
De categorie voor het boeken van de betaalde vennootschapsbelasting (VPB) en buitenlandse winstbelasting.
Winstbelasting betaald aan de Nederlandse Belastingdienst (vennootschapsbelasting). Dit kunnen voorlopige of definitieve aanslagen zijn. Ook teruggave van teveel betaalde vennootschapsbelasting wordt hierop geboekt.
Winstbelasting betaald aan buitenlandse belastingdiensten.
Alle kosten die geen Inkoopkosten, Personeelskosten of Financiële kosten zijn worden geboekt onder Overige kosten.
Alle kosten die betrekking hebben op de auto (waaronder bestelbus, vrachtwagen, taxi) en andere transportmiddelen zoals fiets, brommer, motor, e.d.
De categorie Auto- en transportkosten is alleen zichtbaar wanneer je bij Instellingen | Bedrijfsgegevens hebt aangegeven dat je bedrijf een auto van de zaak heeft.
Boek hier alleen kosten van een auto van de zaak en dus geen privé-auto.
Alle kosten die je maakt voor de huisvesting van je bedrijf zoals huur of onderhoud van je bedrijfspand.
Boek op de categorie Onderhoudskosten bedrijfsmiddelen de kosten die je maakt op zaken die je hebt aangemaakt bij Rapporten | Bedrijfsmiddelen.
Reparatie en onderhoud van auto- en transportmiddelen boek je op Auto- en transportkosten.
Dit zijn de kosten die je maakt om je product of dienst te verkopen.
Het opvangbakje van je boekhouding. Alles wat je niet kwijt kunt onder een van de andere categorieën mag je hierop boeken. Hieronder nog enkele voorbeelden:
Alle kosten voor inrichting en benodigdheden voor op kantoor.
Investeer je in kantoorinrichting of automatisering en is de aanschafprijs € 450 exclusief btw of hoger? Maak dan een bedrijfsmiddel aan bedrijfsmiddel aanmaken en afschrijven.
Kosten die je maakt om je te verplaatsen anders dan met een auto of ander transportmiddel van het bedrijf of kosten om te verblijven op een andere locatie dan je huisadres voor zakelijke evenementen.
Onder de categorie Verzekeringen boek je alle verzekeringen voor je bedrijf.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering in een eenmanszaak valt niet onder de zakelijke kosten. Deze boek je op Balans > Privé opname/storting.
Heb je een zakelijke auto die je ook privé gebruikt, dan telt de autoverzekering mee voor het bepalen van de bijtelling op je inkomen Bijtelling auto van de zaak.
Niet aftrekbare kosten zijn kosten die niet aftrekbaar zijn bij de bepaling van het belastbaar bedrag voor de inkomstenbelasting (IB) of vennootschapsbelasting (VPB). Deze worden wel als kosten meegerekend in je winst- en verliesrekening.
Balans boekingen zijn boekingen waarbij je bedrijf niet armer of rijker wordt (in tegenstelling tot kosten of opbrengsten). Een voorbeeld is een overschrijving van je betaalrekening naar je spaarrekening. Je betaalrekening is hierbij lager geworden en je spaarrekening hoger. Maar netto ben je niet armer of rijker geworden.
Wanneer je btw (omzetbelasting) hebt betaald of ontvangen van de Belastingdienst (omzetbelasting) dan boek je dit op de categorie Betaalde of ontvangen btw.
In de meeste gevallen wordt Betaalde of ontvangen btw al automatisch voor je geboekt door de Boekhoudbot.
De categorie Kas is voor alles wat te maken heeft met contant geld. Gebruik Kas alleen wanneer klanten contant aan jou betalen, bijvoorbeeld in je fysieke winkel.
Wanneer je geld overmaakt tussen twee rekeningen van je eigen bedrijf dan boek je de afschrijving van de ene bankrekening op Kruisposten en ook de bijschrijving op de andere rekening op Kruisposten. Hiermee staat de Kruisposten categorie weer op 0 en is de overschrijving boekhoudkundig verwerkt. Overschrijving tussen twee eigen zakelijke rekeningen.
In de meeste gevallen wordt een overschrijving tussen twee eigen zakelijke rekeningen al automatisch voor je geboekt door de Boekhoudbot.
Inkopen voor je bedrijf boek je op Inkoop. Eens per jaar (of welke gewenste periode je kiest) verreken je de resterende voorraad in de boekhouding.
De categorie Privé opnames en stortingen is alleen zichtbaar wanneer je bij Instellingen | Bedrijfsgegevens hebt aangegeven dat je bedrijf een eenmanszaak (zzp), vof of maatschap is.
De categorie Privé opnames en stortingen wordt het meest gebruikt voor het overmaken van de zakelijke bankrekening naar een privé bankrekening.
Wanneer je meerdere vennoten of maten in je bedrijf hebt dan is het zinvol om voor een ieder bij Geldzaken een eigen Privé opname / storting categorie aan te maken. Dit doe je ook voor het Eigen vermogen.
De categorieën hieronder zijn alleen zichtbaar wanneer je bij Instellingen | Bedrijfsgegevens hebt aangegeven dat je bedrijf een bv, nv, vereniging of stichting is.
Bij een bv of nv wordt er bij de oprichting geld ingebracht door de aandeelhouders. Deze bijschrijvingen worden geboekt als Gestort kapitaal.
Stort je op een later moment meer geld in het bedrijf, dan maak je een Agioreserve onder Eigen vermogen aan.
De categorie Rekening-courant is een kortlopende lening tussen je bedrijf en de directeur / aandeelhouder / eigenaar of een lening tussen dochter- en moedermaatschappij.
Geld dat wordt uitbetaald als loon of dividend is geen Rekening-courant.
Wanneer je meerdere directeuren/eigenaren in je bedrijf hebt dan is het zinvol om voor een ieder bij Geldzaken een eigen Rekening-courant categorie aan te maken.
Naast de al bestaande systeem categorieën kan je ook zelf balans categorieën toevoegen bij Geldzaken. Wanneer je bijvoorbeeld een rekening of lening hebt toegevoegd dan kun je deze ook selecteren in een boeking. Hieronder een lijst met categorieën die je kunt toevoegen:
Soms zijn er bij- of afschrijvingen op de zakelijke rekening die niet zakelijk zijn (probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen). Deze bij- en afschrijvingen boek je bij een eenmanszaak (zzp), vof en maatschap als Balans | Privé opname / storting. Bij een bv, nv, vereniging en stichting als Balans | Rekening-courant. Voorbeelden van bij- en afschrijvingen die geen zakelijke kosten zijn:
Wil je voor je eigen inzicht meer categorieën toevoegen dan standaard in Jortt aanwezig zijn, dan is dat geen probleem. Je kunt zelf meer categorieën toevoegen. Categorieën toevoegen of wijzigen.