Ben je in de opstartfase van je bedrijf? Of zit er nog geen geld in de bv? Dan kun je als ondernemer jezelf tijdelijk geen loon betalen. Je moet ook een aangifte doen als je geen loon en loonheffingen hebt aan te geven.
Ook in deze situaties doe je aangifte loonheffingen:
Je kunt met Jortt een nulaangifte versturen naar de Belastingdienst. Dit doe je door alle bedragen op € 0 te zetten in de loonstrook en deze via Jortt te versturen naar de Belastingdienst: Maak een loonstrook.
Een nihilaangifte voor de loonheffing is nodig wanneer je als werkgever in het tijdvak waarop de aangifte betrekking heeft, geen werknemers in dienst had. In dat geval hoef je in de aangifte loonheffingen geen gegevens van werknemers in te vullen. Het collectieve deel van de loonaangifte dat je verstuurt naar de Belastingdienst mag op 0 (nul) worden gezet. De nihilaangifte loonheffing verschilt van de nulaangifte.
Het is mogelijk dat je in het tijdvak waarop de aangifte betrekking heeft wel werknemers in dienst had, maar dat er geen loon werd uitbetaald. De meest voorkomende situatie waarin dat het geval is, betreft de verloning van een DGA (directeur-grootaandeelhouder) binnen zijn holding. Vaak wordt in zo’n geval slechts één keer per jaar een jaarloon toegekend, hetgeen in slechts één tijdvak zal worden aangegeven. In de overige tijdvakken, die meestal betrekking hebben op een maand of 4 weken, doe je dan een nulaangifte.
Het verschil tussen een nulaangifte en een nihilaangifte is dat er in het geval van een nulaangifte wel werknemers in dienst waren in het betreffende tijdvak. Hun werknemersgegevens moeten daarom wel worden ingevuld. Bij onderwerpen als ‘loon’, ‘loonheffing’ en ‘aantal verloonde uren’ moet per werknemer 0 (nul) worden ingevuld.
Afgezien van het voorbeeld van de DGA met een jaarloon, zijn er nog een aantal aandachtspunten t.a.v. de nulaangifte loonheffing in specifieke situaties: