Ga jij je rechtsvorm veranderen van een eenmanszaak (ZZP) of vof naar een bv dan heeft dit ook gevolgen voor je boekhouding. Hoe je overgaat naar de bv bepaalt of je een nieuwe administratie moet starten voor je bv. Je bv krijgt altijd een eigen btw-nummer en een eigen KvK-nummer.
Voor je nieuwe bedrijf open je ook een nieuwe zakelijke rekening. Hierdoor houd je de rekeningen gescheiden, dit voorkomt veel rekenwerk en tijd aan het eind van het jaar.
Je kunt niet zomaar je activiteiten stoppen en simpelweg verdergaan met je bv. Er zijn 3 manieren om deze overgang te maken en elke manier heeft zijn eigen financiële gevolgen. Afhankelijk van welke manier je kiest, moet er afgerekend worden met de Belastingdienst over het vermogen dat in je eenmanszaak of vof zit. Wij adviseren je om je hier goed over te laten informeren. Dit zijn de 3 manieren:
bv aanmaken in nieuwe administratie
Je verkoopt alle bezittingen en schulden van de eenmanszaak of vof aan de bv. Hiervoor maak je een opsomming van alle posten die op de balans staan (activa-passivadocument). We adviseren je om dit document op te laten maken door een notaris. Zitten er reserves in je bedrijf, zoals stille reserves, fiscale reserves en goodwill? Houd er dan rekening mee dat je over deze reserves inkomstenbelasting moet betalen. Voorbeeld van een stille reserve is een auto die voor €3.000 op de balans staat maar bij taxatie €5.000 waard blijkt te zijn. In je eenmanszaak of vof komt dan een winst te staan van €2.000 en in de administratie van je bv is de aankoopwaarde van de auto €5.000.
bv aanmaken in een nieuwe administratie
Als je je bedrijf wil omzetten van een eenmanszaak of vof naar een bv én je bent van plan om je onderneming binnen drie jaar te verkopen, dan is een ruisende inbreng het meest geschikt. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt. Voor de Belastingdienst staak jij je eenmanszaak en begin je met een nieuw bedrijf. Als er reserves in je eenmanszaak zitten, dan moet je hier inkomstenbelasting over betalen.
bv aanmaken in een nieuwe administratie niet noodzakelijk
Hier breng je het hele vermogen van de eenmanszaak of vof in in de bv zonder hierover direct af te rekenen. Uiteindelijk wordt er in de bv afgerekend. Dit loopt via een notaris en je hebt een accountant nodig die de waardebepaling doet en een inbrengbalans maakt. Voorwaarde is wel dat je de hele onderneming moet inbrengen en dat je de aandelen van de bv niet binnen drie jaar mag verkopen.In dit geval hoef je geen nieuwe administratie aan te maken. Pas je KvK- en btw-nummer aan bij Instellingen >Bedrijfsgegevens op het moment dat je een bv bent. Wil je de eenmanszaak of vof inbrengen met terugwerkende kracht? Neem dan contact op met een adviseur om de juiste stappen te nemen.
Pas de volgende boekingen aan wanneer je met terugwerkende kracht een bv bent geworden:
Op zoek naar een boekhoud-coach met Jortt ervaring die je kan adviseren? Ga dan naar: Ik zoek een boekhouder.
Lees meer over inbreng van de eenmanszaak of vof met terugwerkende kracht.
Het belangrijkste wat er voor jou verandert is dat je als werknemer in loondienst komt bij je eigen bv. Je betaalt jezelf elke maand salaris uit én je betaalt elke maand loonbelasting aan de Belastingdienst. De betalingen die je aan jezelf doet, boek je niet meer als Privé opname / storting maar als Nettoloon. Om dit te kunnen boeken geef je eerst bij Instellingen > Bedrijfsgegevens aan dat je personeel in dienst hebt. De categorie Nettoloon wordt dan getoond bij de Balans categorieën. De loonbelasting die je elke maand betaalt wordt automatisch geboekt door de Boekhoudbot op Balans > Sociale lasten / Loonbelasting.
Met Jortt maak je eenvoudig je eigen salarisstrook. Zodra je de loonaangifte via Jortt indient bij de Belastingdienst, worden automatisch de kosten voor je bedrijf geboekt en de bedragen die je aan jezelf en aan de Belastingdienst verschuldigd bent.
Zo start je met Salarisadministratie in Jortt: van start met de Jortt salarisadministratie
Ga jij met terugwerkende kracht over van een eenmanszaak of vof naar een bv, dan kun je niet met terugwerkende kracht loonstroken (laten) maken en aangifte loonbelasting doen. Je hebt wel, in de periode dat jij nog een eenmanszaak of vof was, geld overgemaakt naar jezelf als salaris. Hoe verwerk je dit in Jortt?
De bedragen die je naar jezelf hebt overgemaakt als salaris staan nu op Balans | Mijn privé opname/ storting.
De bedragen die je netto aan jezelf hebt uitbetaald worden nu als kosten geboekt in je bedrijf. Je hebt echter nog geen belasting betaald over deze netto uitbetalingen. Om die reden moet je het totaalbedrag wat je op de categorie Arbeidsbeloning voorperiode hebt geboekt, opgeven in je aangifte inkomstenbelasting. Je vermeldt dit zelf in box I bij de categorie Inkomsten uit overig werk.
Heb je, naast de 'salaris'-boekingen ook nog andere bedragen van of naar privé geboekt? Dan wijzig je deze boekingen van Mijn privé opname/ storting naar Mijn rekening-courant. Dit geldt bijvoorbeeld voor privé boodschappen, kosten die je vanuit privé hebt voorgeschoten voor je bedrijf, of privé belastingen zoals inkomstenbelasting of zorgverzekeringswet. Zie ook hieronder bij Privé betalingen of stortingen via rekening-courant.
Lunch, diner en representatiekosten zijn in de eenmanszaak voor 80% aftrekbaar van je winst (je betaalt hier dus zelf 20% van). Voor een bv zijn deze kosten voor 73,5% aftrekbaar (in dit geval betaal je dus 26,5% zelf). Heb jij bij Instellingen - Bedrijfsgegevens de juiste rechtsvorm opgegeven? Dan boekt Jortt automatisch het juiste percentage voor jou.
Heb je iets gepind van je zakelijke rekening voor privé? Dan boek je dit niet meer op Mijn privé opname / storting maar op Mijn rekening-courant. Dit geldt ook voor kosten die je van je privérekening hebt betaald en voor je bedrijf zijn; de kostenboeking koppel je aan Mijn rekening-courant in plaats van aan Mijn privé opname / storting.
Pas je boekingen aan door ze te openen en wijzig de categorie naar Mijn rekening-courant. Gaat het om veel boekingen dan kun je een tijdelijke balans categorie aanmaken via Geldzaken > Kas en Bank > Noem deze overige rekening Overgang naar bv.
Ben je voor je bv in een nieuw account gestart en heb je alles voor je eenmanszaak of VOF afgehandeld? Zet dan het abonnement voor je eenmanszaak of VOF op Jortt Starter. Wij adviseren je dat pas te doen nadat je de aangifte inkomstenbelasting hebt ingediend bij de Belastingdienst, dan is immers alles pas echt klaar.
Voor je je administratie downgrade, adviseren we je de jaarrekeningen en auditfiles te downloaden. Met een Jortt Starter abonnement blijven je gegevens bewaard en kun je er na upgraden altijd weer bij. Kies je ervoor om je administratie helemaal te verwijderen, dan is alles ook echt weg. Wij bewaren dan ook geen back-up van je gegevens.