Kosten voor een werkkamer aftrekbaar?
Dit artikel gaat op voor: 🟢 ZZP, eenmanszaak| 🔴 vof, maatschap | 🔴 bv, nvWat is een werkkamer?
Een werkkamer is een aparte ruimte in of rondom je huis waar je je werk doet. Vaak is dit een plek met een bureau en wat je verder nodig hebt om te werken.
Kosten voor een werkkamer
De kosten voor een werkkamer zijn bijvoorbeeld energiekosten, onderhoud, raamdecoratie, schilderwerk en inventaris zoals een bureau, verlichting en kastruimte.
Maar mag je deze kosten ook aftrekken van je winst? En kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst? Dat hangt af van een paar belangrijke voorwaarden.
Voorwaarden voor een werkkamer
De Belastingdienst stelt een aantal eisen voordat je kosten voor een werkkamer mag aftrekken van je winst. De werkruimte moet:
- Een eigen ingang of opgang hebben.
- Eigen sanitair hebben.
- Zo zijn ingericht dat je de ruimte zou kunnen verhuren aan een derde.
Daarnaast moet je minimaal 70% van je inkomen in deze ruimte verdienen. Voldoet je werkkamer aan al deze eisen? Dan heb je een ‘kwalificerende werkruimte’ en mag je kosten aftrekken.
Een bureau in de woonkamer of een logeerkamer die je ook als werkkamer gebruikt, telt niet als zelfstandige werkruimte. Hiervoor mag je dus geen kosten aftrekken.
Wil je zeker weten wat voor jou geldt? Vul dan de checklist in op de website van de Belastingdienst.
Mijn werkkamer voldoet aan de vereisten, wat nu?
Voldoet je werkkamer aan de vereisten? Dan mag je de kosten die je maakt voor de werkruimte aftrekken van je winst. Door kosten op te voeren wordt het resultaat van je bedrijf lager en betaal je minder inkomstenbelasting.
Zorg voor een goede onderbouwing van kosten die je doorberekent.
Eigen woning
Heb je een eigen woning én voldoet je werkkamer aan de eisen? Dan moet je de waarde van de werkruimte op de balans van je bedrijf zetten, als je woning bouwkundig gesplitst kan worden. Dat betekent dat dit deel niet meer onder je eigen woning valt. Je splitst ook je hypotheek: een deel van de hypotheek en de bijbehorende rente horen dan bij je bedrijf. Dit deel van de woning geef je op in box 3 bij je aangifte inkomstenbelasting.
Verkoop je de woning met winst of stop je met je bedrijf? Dan betaal je inkomstenbelasting over de winst die je hebt behaald met de verkoop van de werkruimte.
Als het pand niet bouwkundig te splitsen is, dan reken je de werkruimte alsnog toe aan box 3.
Huurwoning
Heb je een huurwoning en gebruik je een werkruimte? Dan moet je een deel van de huur toerekenen aan je bedrijf. Het resultaat van je bedrijf wordt dan lager, waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt. Ontvang je huurtoeslag dan moet je een deel van de toeslag toerekenen aan je bedrijf. Hierdoor wordt het resultaat van je bedrijf hoger en betaal je meer inkomstenbelasting.
Mijn werkruimte voldoet niet aan de vereisten, wat nu?
Voldoet je werkruimte niet aan de eisen van de Belastingdienst? Dan is sprake van een ‘niet kwalificerende werkruimte’. Kosten voor energie of inrichting mag je daarom niet aftrekken van je winst.
Doe je aankopen die rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan met btw belaste activiteiten, dan kun je de btw terugvragen op aankopen die je 100% zakelijk gebruikt. Koop je bijvoorbeeld een bureaustoel of een lamp die je volledig voor je werk gebruikt? Dan mag je de btw terugvragen, mits je een factuur op naam van je bedrijf hebt.
Kosten voor apparatuur die je nodig hebt voor je werk, zoals een computer of telefoon, zijn wel aftrekbaar. Deze voer je op als bedrijfsmiddel of bedrijfskosten, en hierover mag je ook de btw aftrekken als je een factuur hebt met de juiste tenaamstelling.
Laat je goed informeren over de (on-) mogelijkheden voor de aftrek van kosten voor een werkkamer. Je keuze kan nu belastingvoordeel opleveren, maar heeft ook gevolgen op de lange termijn.