BTW terugvragen van kosten voor de officiële start van mijn bedrijf

Bonnen verwerken van voor mijn bedrijf is gestart

De kosten die je hebt gemaakt voor het opstarten van je bedrijf, zijn zogenoemde ‘aanloopkosten’.

Hoe verwerk je aanloopkosten in boekhoudprogramma Jortt?

In boekhoudprogramma Jortt verwerk je de aanloopkosten in het eerste kwartaal dat je bent begonnen. Deze gaan dus mee in de eerste btw-aangifte die je doet.

  1. Ga naar Boekingen links in het hoofdmenu.
  2. Klik op Boeking. Er wordt een paneel geopend voor een nieuwe boeking.
  3. Kies als boekingsoort Kosten en de juiste categorie.
  4. Voer zelf de Omschrijving, Datum, Totaalbedrag incl. btw en het Totaal aan btw in.
  5. Kies als datum de maand waarin je bedrijf is gestart (ook al is de factuur of bon ouder).
  6. Voeg de inkoopbon toe.
  7. Klik op Opslaan.
  8. Klik in de boeking bij Mogelijke koppelingen op Betaald met.
  9. Klik op Mijn privé opname / storting (boekhouding zzp, eenmanszaak, vof, maatschap, vereniging / stichting). Of klik op Mijn rekening-courant (boekhouding bv).

Ben je aanloopkosten vergeten te verrekenen in de eerste btw-aangifte? Geen probleem. Je mag ze in iedere volgende aangifte meenemen, tot uiterlijk 5 jaar na de eerste btw-aangifte.

De content is door Jortt met de grootst mogelijke zorg samengesteld, doch, aanvaardt Jortt geen aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Lees de volledige disclaimer.